- Het Nederlandse designplatform Framer haalt omgerekend 25,5 miljoen euro aan groeifinanciering op.
- Het geld is afkomstig van de Amerikaanse durfinvesteringsmaatschappij Meritech Capital.
- Framer levert designsoftware, waarmee programmeurs aan hun site kunnen werken.
- Lees ook: Durfinvesteerders in Europa hebben in 2023 moeite om zelf nieuwe financiering aan te trekken doordat rendementen onder druk staan
Het Nederlandse platform voor websitedesign Framer haalt 27 miljoen dollar (25,5 miljoen euro) op bij investeerders. Dat meldden verscheidene media vrijdag, waaronder het Financieele Dagblad.
Framer levert designsoftware, waarmee programmeurs hun site kunnen ontwikkelen en publiceren. Het bedrijf probeert zich hiermee te onderscheiden van andere aanbieders. “Meestal begon je het ontwerp van een website in een design-app”, zegt Bok tegen het FD. “Daarna moest je naar een andere tool om de website volgens dat ontwerp op te bouwen en online te zetten. Bij Framer kan dat allemaal in dezelfde applicatie.”
Mogelijk kantoor van Framer in de VS
Het groeikapitaal komt van de Amerikaanse durfinvesteerder Meritech Capital. Deze geldschieter investeerde eerder in Salesforce en Datadog. De Nederlanders willen het groeigeld gebruiken om het product verder te ontwikkelen en internationaal uit te breiden. Mede-oprichter Koen Bok zegt tegen het FD de opening van een kantoor in San Francisco te overwegen.
Framer heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam. Er werken ongeveer 55 mensen bij het concern, dat “tienduizenden” klanten wereldwijd heeft, volgens Bok. Framer levert onder meer aan techbedrijven MessageBird en Superhuman. De omzet van het bedrijf is “ongeveer” 10 miljoen dollar, aldus de mede-oprichter tegen het FD.
Framer gooide anderhalf jaar geleden het roer om, omdat het bedrijf geen groei meer kon doormaken met zijn toenmalige product. De onderneming leverde tot die tijd uitsluitend software waarmee ontwerpers interactieve app-prototypes konden maken, om ideeën beter te kunnen presenteren.
Framer heeft in diverse financieringsrondes in totaal 33 miljoen dollar opgehaald en heeft grote klanten zoals Google, Microsoft en Facebook. Met het nieuwe product, richt het bedrijf zich ook op kleinere bedrijven vanaf honderd medewerkers.